• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Jihlava: Jihlava bez odpadu! - osvětová kampaň

Cílem projektu bylo spustit osvětovou kampaň pro širokou veřejnost na téma problematiky neustále se zvyšující produkce odpadů (směsného komunálního i separovaného), aby bylo postupně nastaveno prostředí pro vytváření a prohlubování osobní zodpovědnosti každého člověka za stav životního prostředí v souvislosti s množstvím produkovaného odpadu. V rámci příprav a realizace osvětové kampaně bylo naším cílem minimalizovat množství vznikajících odpadů v souladu s mottem kampaně "Jihlava bez odpadu!".

more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Jihlava
Surname, firstname: Martina Gregorová
Organization: Statutární město Jihlava, odbor životního prostředí, odd. služeb v ŽP
E-mail: martina.gregorova@jihlava-city.cz
Phone: 565593300
Subject: Odpady, staré ekologické zátěže, brownfields

Description and outputs

Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?

Zvýšení povědomí veřejnosti o problematice nadměrné produkce odpadů vč. známých dopadů na životní prostředí. Zájemcům pak byla nabídnuta jednoduchá opatření vedoucí k redukci produkovaného odpadu v domácnostech a nastartování postupného přechodu na domácnosti bez odpadů (samolepky Nevhazujte reklamu, textilní tašky, textilní sáčky).

Naše hlavní úsilí směřovalo k vytvoření webové stránky s tématem předcházení vzniku odpadů (www.jihlava.cz/bezodpadu ), k reklamě umístěné na čtyřech vozech MHD a k reklamním spotům v rádiu. Pro potřeby reklamy na vozech MHD byla uzavřena dohoda s fotografem Greggem Segalem na využití dvou fotografií z jeho série "7 days of garbage" . Současně byla oslovena fotografka a grafička Eva Bystrianská, která nafotila sérii fotografií s odpadovým tématem v jihlavských zařízeních pro nakládání s odpady. Fotografie i reklamní spoty do rádia jsou umístěny i na výše uvedených „bezodpadových“ webových stránkách. Další aktivity v rámci kampaně: Pro studenty střeních škol jsou pořádány besedy. S podstatou kampaně byli seznámeni i úředníci a vedení Magistrátu města Jihlavy. Na Magistrátu jsou postupně zaváděny změny směřující ke snížení produkce odpadu (např.: re-use stoleček, plakát na kávomat- vlastní hrneček, zrušení barelů na vodu, výměna PET lahví za skleničky na jednáních). V městské knihovně byla uspořádána výstava přinášející informace o stavu životního prostředí a nabízející možnosti, jak se každý může přičinit o změnu vedoucí k převzetí zodpovědnosti nejen za vlastní produkci odpadů.

Ve spolupráci s organizací VOR Jihlava a SUPŠ Jihlava - Helenín byly ušity sáčky z  nepoužívaných záclon a lněné sáčky, které jsou vhodnou alternativou mikrotenových sáčku na ovoce, zeleninu a pečivo. Sáčky jsou prodávány na Turistickém informačním centru za cenu 30,- Kč a 40,- Kč. Nechali jsme vyrobit látkové tašky ve dvou designech vždy s tématem předcházení vzniku odpadů. Tašky jsou prodávány na turistickém informačním centrum za cenu 40 Kč ve variantách s dlouhýma i krátkýma ušima. Zdarma jsou na odboru životního prostředí a na turistickém informačním centru k dostání samolepky „Nevhazujte reklamu“. V roce 2019 u příležitosti Dne Země byly prezentovány na centrálním jihlavském náměstí fotografie Evy Bystrianské z cyklu předcházení vzniku odpadů, byly promítány dokumenty s odpadovými tématy a probíhala diskuze s lidmi o odpadovém i „bezodpadovém“ hospodářství. Téma předcházení vzniku odpadů je pravidelně zmiňováno v městských novinách.Od Vánoc 2018 jsou na kulturních akcích, jejichž pořadatelem je statutární město Jihlava, u stánků na občerstvení používány na prodej nápojů výhradně vratné kelímky.

Were the implemented activities documented?

Ano, všechny fotografie, plakáty  a dokonce i spoty jsou k dispozici webových stránkách www.jihlava.cz/bezodpadu v záložce Kampaň (galerie).

Start of activity: 01.01.2018
Attachment
Plakát Kávomat PDF (343 kB)
Re-Use stoleček JPG (97,8 kB)
Vratné kelímky JPG (696 kB)

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 610,2
How was the activity funded? 610 200 Kč (z toho 191 910,- Kč spoty do rádia + vysílání vždy 1. týden v měsíci po dobu 1 roku, 348 180,- Kč reklama na MHD po dobu 2 let, 48 717,- Kč fotografie, 21 000,- náklady na pořízení výstavy, materiál na text. sáčky)

Z Ekologického fondu statutárního města Jihlavy, (zdrojem příjmů fondu jsou pokuty ukládané v oblasti ŽP, odvody za vynětí ZPF, příspěvky od EKO-KOMU)

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Po celou dobu projektu jsme se řídili níže uvedenými motty: "Je jen jeden způsob jak dorazit do cíle: Začít." Sri Chinmoy "Nejde o to, co se Vám právě děje, ale jak na to reagujete." Epiktétos "K vítězství zla stačí, když dobří lidé budou sedět se založenýma rukama." Edmund Burke

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Cca o rok se zpozdilo spuštění kampaně v rozhlase a na vozech MHD z důvodu neodsouhlasení finančních prostředků. Finance byly uvolněny z Ekologického fondu statutárního města Jihlava až po volbách na podzim 2018 (tzn. po změně ve vedení města).

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Vzhledem k povaze projektu nebylo realizováno vyhodnocení. Pouze můžeme uvést, že při pořádání besed koncem roku 2019 na toto téma pro střední školy již většina studentů měla o této problematice povědomí. Prodalo se 100 lněných sáčků a 270 sáčků ze záclonoviny.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Ano, chceme v projektu pokračovat, a to především dalšími podpůrnými aktivitami, které budou občanům usnadňovat přechod na provoz domácnosti s minimem produkce odpadu. Chceme pokračovat s články v městských novinách Ježkovy oči, chtěli bychom pro novopečené rodiče připravit dotaci na nákup látkových plen, chtěli bychom více spolupracovat se supermarkety a restauracemi a bistry na území města za účelem omezení používání jednorázových obalů. Plánujeme zavést v Jihlavě osvětové akce Den bez odpadu, Týden bez odpadu.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Jedná se o osvětovou kampaň. Osvěta je prováděna skrze média: Hitrádio Vysočina, Noviny jihlavské radnice (nově Ježkovy oči), web města, reklama na vozech MHD.

Webové stránky: www.jihlava.cz/bezodpadu/ - sekce Galerie - fotografie do novin a na vozy MHD, spoty vysílané v Hitrádiu Vysočina

Attachment:
Galerie HTML ()

Additional notes

Additional notes V průběhu celé kampaně dbáme na to, aby nevznikaly zbytečné odpady. Textilní sáčky na ovoce a zeleninu byly našity ze záclon, které byly nashromážděny z kontejnerů na použitý textil. V současné době zajišťujeme výrobu dalších. Tentokrát máme předjednanou spolupráci s ženskou věznicí ve Světlé nad Sázavou. Výstava byla připravena jako putovní. Bude instalována v rámci Dne Země 2020 a po té bude nabídnuta k zapůjčení do jihlavských škol.

Partakers

Name: Statutární město Jihlava
Company number or other registration data: 00286010
Address: Masarykovo náměstí , 586 01 Jihlava

Another partakers

Název:VOR Jihlava, z.ú.
IČO nebo jiný registrační údaj:65761979
Adresa:Komenského 5264/36a, 586 01 Jihlava

Name:

SUPŠ Jihlava - Helenín
Company number or other registration data:60545976
Address:Hálkova 42, 586 03 Jihlava - Helenín

Name:

Eva Bystrianská - fotografka
Company number or other registration data:18981771
Address:evabystr@gmail.com

Name:

Gregg Segal Photography
Address:2305 Santa Anita Ave, Altadena, California 91001, USA
Publicita OPZ - DobráPraxe Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu