Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? |
V březnu 2023 proběhla na pěti vysočinských středních školách „školní fóra“. Jejich smyslem bylo povzbudit mladou generaci k aktivnímu zapojení se do rozvoje školy a místa, kde žijí. Akce navázaly na desítky podobných akcí Zdravých měst, obcí a regionů měst po celém Česku, ale zde na Vysočině k tomu přibyla výrazná inovace – finance a konkrétní spolupráce na realizaci nápadů.
5 akcí se uskutečnilo v Havlíčkově Brodě, v Třebíči a v Pacově. Jejich cílem bylo zapojit studenty do spolurozhodování o priroritách školy a města. Studenti se učili nejen diskusi, argumentaci a rozhodování o prioritách a možnostech, ale nově došlo, díky propojení s programem Mládež kraji, i na financování a realizaci nápadů/projektů. V rámci pilotování školních fór na Vysočině došlo k několika zásadním propojením, která dala školní fórům nový a zajímavý přesah:
1. Školní fóra proběhla na středních školách, kde existuje školní studentský parlament a tento je zapojen do vznikajícího Studentského parlamentu Kraje Vysočina. Tím dochází k postupné návaznosti práce studentů od školní po krajskou úroveň.
2. Studenti dostali možnost své priority, které se dostaly do TOP10 zrealizovat - získat na realizaci finanční prostředky v rámci programu Mládež kraji. Toto propojení je důležité, protože studentům říká - když vymyslíte zajímavý projekt, můžete rovnou převzít odpovědnost za jeho realizaci. V rámci víkendového školení realizovaného vysočinskou Radou dětí a mládeže si pak studenti své projekty připravili a obhájili a následně získali finance na realizaci. Pro rok 2023 bylo takto podpořeno 26 projektů v průměrné výši cca 20tis/projekt - ukázky zde: https://vysocina.mladezkraji.cz/projekty
Všechna školní fóra proběhla v součinnosti NSZM, Rady dětí a mládeže kraje Vysočina a Kraje Vysočina. Vždy se zúčastnil zastupce daného města (koordinátor ZM nebo člen rady města). V rámci řízené diskuse studenti definovali TOP10 námětů pro školu a TOP10 námětů pro město. Všechny náměty byly zaznamenány a předány zástupcům školy i města k dalšímu řešení, za rok na dalším školním fóru by měly být náměty vyhodnoceny. Mladí lidé si tak odnesou nejen to, že se mohli zapojit, něco vymyslet a své nápady prosadit, což už mnohde probíhá například u participativních rozpočtů, ale i to, že je nutné se za svůj nápad postavit, reálně naplánovat a aktivně uvést do praxe. Mladí se tak naučí mnohé, třeba i to, jak napsat projekt, proúčtovat peníze a podobně, což se jim v dalších letech bude nepochybně hodit.“
|